Winterse karpers vangen in de wilde natuur

Laatste twee nachten van 2019

Het is eind november… 's avonds op de bank zit ik me te bedenken waar en hoe ik m’n visjaar wil afsluiten aangezien het najaar in volle gang is en ik toch wel m’n ding wil doen. Ik besluit om te gaan vissen op een kilometers lange oude zijtak van de rivier…. Dit worden dan twee losse nachten in ongeveer 3 weken tijd.

Stekkeuze en voorbereiding

In de afgelopen jaren heb ik al eens wat stukken van dit water bevist. Telkens liep ik tegen hetzelfde probleem aan dat de vis na een aantal goeie sessies verdwenen was…. Ik had dus het idee dat de karper regelmatig op één plek verzamelde en vanuit daar weer hun rondje maakte door allerlei waterstelsels en daarna weer massaal bij mekaar kwamen… oftewel een stek waar vrijwel altijd vis zwemt.

Maargoed, de stek die ik voor ogen had ligt midden in de rimboe en “volgens mij” mag je er ook niet vissen 😝  dus avontuur genoeg!

Houtsnippers op je stek kun je wel vergeten hier.

Het plan was om drie keer per week een enorm stuk te bevoeren met twee diameters boilies en een flinke lading boekweit. Dit zorgde ervoor dat er altijd voedsel in deze sector lag.

Het voeren alleen al bleek een heel avontuur te zijn aangezien het stuk waar ik wou vissen doordeweeks een jachtgebied bleek te zijn.  Zodra het begon te schemeren was het schijnbaar spitsuur.

Je schrikt je werkelijk de ………. als er ineens een man samen met z’n hond voor je staat met een geweer op z’n rug…. Maar uiteindelijk kreeg ik van de beste man een hele uitleg over het jagen op ganzen (weer wat geleerd)…

Voor de zekerheid besloot ik wel op een iets later tijdstip te gaan voeren. Ik had wel meteen zoiets van, ik ben visser, schiet niks uit de lucht, vreet niks op … dus doe eigenlijk niks verkeerds. Ik waande mezelf ook ineens als een soort jager 😊

De eerste sessie

Na een aantal goeie voerbeurten was het dan tijd voor m’n eerste nachtje. Ik liet mezelf afzetten en liep met m’n trolley na de stek. (wat een gedoe was dit zeg)

Eenmaal aangekomen kon ik aan het water niet zien wat de nacht voor me in petto had.. Ik wist wel dat juist deze nacht de koudste van het jaar zou worden, met een heerlijke oosterwind dook ik m’n tent in.

Eenmaal op je stek gaat het wel weer….

Ik dropte m’n rigs op verschillende dieptes. Normaal bij een goeie voerstek kan je al een vroege aanbeet verwachten, nu dus niet… Met de temperatuur ver onder nul ging ik met niet al teveel vertrouwen de nacht in.

Na middernacht hoorde ik één piep… ik vertrouwde het niet en ging toch maar even kijken. Eenmaal bij de hengel zag ik dat er al een hoop lijn was meegenomen. Door de kou werkte het wieltje van m’n R3 niet goed meer dus moest ik het bij een volle run doen met één piep.

Jammer genoeg verspeelde ik deze vis dan ook. Dat het een lange nacht zou worden was dan ook een feit… om het half uur even checken bij de receivers.
Tussen twee en half drie kreeg ik m’n 2e run. Na een relaxte drill mocht ik een mooi donker gekleurde schub landen. Gezien de omstandigheden was ik allang blij dat ik toch nog 1 vis op de mat kon krijgen, niet wetende dat het tussen vier en zes een gekkenhuis zou worden!

Vol in z’n winterkleuren.!

Ergens na vier uur kreeg ik de derde run, dit bleek een mooie spiegel te zijn op een water met 90% schubs. Niet lang daarna kwam run nummer vier. Helaas presteerde ik het de vis te lossen, flink balen... snel de hengels weer terug. Kort daarna liep m’n hengel voor de vijfde keer af en mocht ik een schitterende leder rustig weg leggen in m’n sling!

Het begon al bijna weer te schemeren en ik begon langzaam de boel weer op te ruimen… Ik had m’n vriendin “de fotograaf haha” ondertussen al doorgegeven dat ik bij zonsopgang opgehaald wou worden en eventueel wel wat hulp kon gebruiken. Na een paar schitterende platen te hebben geschoten keerde ik toch wel met gemengde gevoelens terug naar huis.. 5 aanbeten, 2 lossers.

Stuk voor stuk plaatjes.

Doorvoeren maar! Tussen de twee sessies door bleef ik drie keer in de week netjes doorvoeren en precies twee weken later kwam ik terug..

De tweede sessie

Het weer was dit maal super en ging ik vol vertrouwen terug.  Deze keer was het al donker toen ik aankwam. Bekaf zet ik de tent op en positioneer ik mijn hengels. Nu was het chaos in het begin van de sessie, direct liep er een hengel af! Ik moest m’n schepnet nog in elkaar zetten.

Met een hoop gedoe kon ik precies dezelfde schub als twee weken daarvoor scheppen. Je hoopt natuurlijk op een andere vis, maar het gaf me veel vertrouwen dat de vis er nog rond hing.

Deze vond de bollen toch wel heel lekker.

Helaas bleef het de rest van de nacht stil, tot rond half zeven s’ ochtends er een hengel afliep. Ik mocht een puntgave schub landen.

Puntgaaf…en nog nooit eerder gevangen.!

De eindstand

Toen m’n taxi me weer op kwam halen kon ik thuis de eindstand opmaken, 2 sessies, 7 aanbeten, 2 lossers, 5 vissen…. Mwah, ik ben wel eens met minder tevreden geweest. Vissen in de wilde natuur blijft toch echt wel mijn ding, niet wetende wat er rondzwemt.. en eigenlijk is het altijd één groot avontuur! Volgend jaar ga ik mijn visserij helemaal omgooien, en op zoek naar nieuwe avonturen.. Ik wens iedereen heel veel succes in 2020. 😊

Danny Baars
Tijgernotenkopen.nl Prostaffer

Danny Baars     07-02-2020 09:43     Reacties ( 1 )